Sunday, November 21, 2010

UDARA KITA LEMBAP!


KENANGAN MASA LALU: PERAH DAN PERAH LAGI. UDARA KITA LEMBAP!
Masa saya berusia 13 tahun , ketika itu saya  amat berkewajiban untuk membantu ibu dan bapa. Waktu hujung minggu, hari Sabtu dan Ahad, saya pasti akan ke kebun getah pada waktu pagi dan  pada  sebelah petang pula saya akan mengikut ibu dan bapa ke sawah padi. Setiap hari sekolah, Isnin hingga Jumaat, saya bertanggungjawab untuk membantu ibu di rumah. Sebelah petang, selepas makan tengah hari, saya dan kakak saya akan ke hutan, mencari kayu api. Kemudian, kami berdua harus ke perigi untuk memenuhkan tempayan air di rumah, sebab kami tidak mempunyai perigi dalam rumah. Bekalan air paip ketika tahun 70an belum sampai di kampung Tambak Bugis, Telok Mas, Melaka ketika itu. Maka kami semua  terpaksa bersemangat waja untuk meneruskan kehidupan walaupun banyak cabaran.
Pada waktu petang, air yang kami ambil dari perigi berhampiran tadi, kami gunakan untuk membasuh pakaian. Kami basuh pakaian satu keluarga. Sabun yang digunakan ketika itu adalah sabun buku cap kapak, berwarna hijau. Sental pakaian guna berus tangan.menungging-nungging menyental pakaian adik-adik yang kotor. Maklumlah hidup di kampung.Kotornya pakaian kerana bertanah, berlumpur.  Setelah dicuci, dibilas, kami terpaksa memerah. Anak beusia 11 -12 tahun, manalah kuat sangat nak memerah  kain. Maka kami kongsi memerah. Kakak pegang di hujung sana  dan saya pegang di satu hujung lagi. Kami putar, kami pintal dan kami perah sekuat yang terdaya. Kemudian  kami kebas-kebaskan kain itu, luruskan barulah disidai pada ampaian.  kain tidak mudah kering, kadang-kadang dua hari baru kering. Tahukah anda kenapa?
Jawapannya ialah : KELEMBAPAN UDARA DI MALAYSIA ADALAH TINGGI. LEBIH 80% RUANG UDARA KITA MENGANDUNG AIR.
Oleh itu, baju yang dijemur tidak mudah kering…
Jumpa lagi.
Dari Cikgumin Seremban.        

No comments:

Post a Comment